Quark-XR

За най-интересните нови тенденции във VR и AR сегмента ни разказва Красимир Николов, основател на българската компания QuarkXR в интервю за Pixelmedia.bg.

Въпросите зададе Александър Александров

 

ВЪПРОС: Преди компанията ви се наричаше QuarkVR, а сега е QuarkXR. Можеш ли да я представиш накратко и да разкажеш как се стигна до тази промяна?

– Да, първоначалната идея беше доста подобна на идеята, която имаме сега. Просто тогава беше много трудно да я реализираме технологично, в сравнение с 2023 година. С няколко думи идеята е да се елиминира нуждата от мощен компютър при използване на добавена и виртуална реалност. И вместо да трябва човек да си купува такъв компютър, да се използват за целта облачни услуги. Това трябва да направи самата технология много по достъпна.

Фокусът ни винаги е бил върху бизнес приложенията. В тази област сме открили най-много възможности. Това включва различни видове обучения – за монтаж на поточна линия, за безопасност, образователни проекти, архитектурна визуализация, инженерна визуализация на някакъв продукт. Примерно когато създаваш къща или кола – да можеш да визуализираш как изглежда. Също при дигиталните близнаци – вече като имаш някаква инфраструктура изградена, се пресъздава дигитален двойник и вече можеш да правиш всякакви симулации.

ВЪПРОС: Тоест вие правите и приложенията, а не само cloud – решението зад тях?

– Не, ние сме отворена платформа и обезпечаваме всички тези приложения да работят по лесно. Другото нещо, което отне време на индустрията да се развие, са стандартите. В момента вече има доста зрял стандарт, който се нарича OpenXR и голяма част от екосистемата го поддържа. И в момента можеш да вземеш всяко едно OpenXR  приложение за Windows, да го качиш на нашата платформа и то ще работи. Няма нужда самото приложение да е създадено специално за QuarkXR. Ако аз съм един разработчик и правя приложение независимо за коя платформа, може да е дори за мобилна платформа и ако искам да създам версия за QuarkXR, като ползвам примерно Unity или Unreal Engine, просто си правя един билд за Windows с OpenXR и след това то ще работи.

Плюсовете на това да работи на нашата платформа са, че можеш да имаш много по сложни 3D модели и много ефекти. Всичко това е нещо, което на обикновено устройство е трудно да бъде изчислено в детайл, но на нашата платформа няма никакъв проблем. Реално това, което се случва накрая е видео и то може да се възпроизведе и в много евтини очила, както и на телефон.

Цялото интервю прочетете ТУК.